O autorze
Bartosz Mańkowski. Przedsiębiorca i manager z kilkuletnim stażem w biznesie internetowym. Zawodowo zajmuje się promocją i budowaniem obecności małych i średnich przedsiębiorstw w internecie. Na co dzień doradza również kilku większym firmom w zakresie optymalizacji modelu biznesowego. Pasjonat growth hackingu i marketingu predykcyjnego. Na co dzień rozwija swoją firmę pod marką SENSIMEDIA i prowadzi bloga pod adresem www.bartoszmankowski.com. Prywatnie jest pasjonatem sportów motorowych i miłośnikiem książek. Marzy o zdalnym zarządzaniu firmą i życiu w podróży.

Co to jest corporate identity i czym różni się od narzędzia identyfikacja wizualna?

Aby dogłębnie zrozumieć istotę terminu Corporate Identity należy sięgnąć do jego definicji oraz historii, która miała wpływ na jego znaczenie. Warto też zrozumieć do czego to narzędzie służy i co wchodzi w jego skład. Jako, że po moim wpisie na temat różnicy między pojęciami slogan marketingowy i slogan reklamowy, w pewnych kręgach, zyskałem miano człowieka, który tłumaczy ludziom zawiłości marketingowe postanowiłem, że na warsztat wezmę kolejne narzędzie, jakim jest Corporate Identity. Jest ono nagminnie mylone z narzędziem o nazwie identyfikacja wizualna, ale również kompletnie nie zrozumiałe dla dużej części osób zajmujących się „profesjonalnym marketingiem”. Skąd to wiem? Dokładam wszelkich starań, aby regularnie bywać na prelekcjach osób, które stawiają się w roli ekspertów i w stały sposób analizuję oferty firm, które zajmują się marketingiem. Dlaczego to robię? Z prostego powodu. Bardzo często doradzam klientom korzystanie z innych firm niż moja, ze względu na fakt, że nie posiadają jeszcze zrozumienia dla holizmu działań i szukają substytutów, które pomogą im zabić wyrzuty sumienia.


Polecany wpis: Czym różni się slogan reklamowy od sloganu marketingowego ?



Co to jest Corporate Identity?

Z ogólnodostępnej definicji tego terminu wprost wynika, że CI (corporate identity – skrót) jest holistycznym systemem, który zawiera w sobie szereg elementów, które pozwalają firmie komunikować jej odmienność, przewagę, produkty oraz misję i wizję. Pozwala również pokazać z jakimi wartościami utożsami się marka oraz na co stawia w komunikacji z rynkiem, branżą, klientami, konkurencją, pracownikami etc. Natomiast często myli się pojęcie CI z systemem identyfikacji wizualnej. Takie twierdzenie, które zakłada, że CI to to samo co identyfikacja wizualna, ma tyle samo prawdy, co uznanie, że ludzkie oczy (identyfikacja wizualna) są twarzą (corporate identity). Całościowy system identyfikacji jest kombinacją kolorów, projektów, słów, filozofii biznesowej. W jej skład powinny również wchodzić elementy strategii marketingowej, modelu biznesowego, kanałów dystrybucji produktów oraz cała dziedzina związana z brandingiem. Ja osobiście uważam, że branding jest częścią Corporate Identity, choć wiele osób może podać logiczne argumenty przeciw tej tezie, to branding ma komunikować właśnie założenia zawarte w CI.

Co się składa na Corporate Identity?

Na to pytanie odpowiedziałem w dużej części opisując to, czym według mnie jest corporate identity. Całościowy wizerunek firmy jest kształtowany przez wiele form werbalnych i niewerbalnych. Do komunikacji marki w sposób werbalny możemy zaliczyć komunikację poprzez nazwę, slogan marketingowy, slogan reklamowy, hasła marketingowe, wpisy na blogu firmowym, artykuły w mediach, wywiady w formie tekstu i wideo oraz wszystkie formy, gdzie podstawowe znaczenie ma słowo. Do komunikacji niewerbalnej marki używają: elementów wchodzących w skład identyfikacji wizualnej, czyli logo, logotyp, kolorystykę, krój pisma, wygląd budynków firmy, wystrój wnętrz, wygląd produktów, wygląd opakowań produktów, korporacyjny dress code, oraz inne elementy, których głównym sposobem komunikacji jest obraz i doświadczenia powstające w wyniku kontaktu z obrazem. Następnym elementem jest strategia marketingowa i strategia rynkowa, które całymi garściami czerpią z dobrodziejstw komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Jaką rolę spełnia Corporate Identity?

Corporate identity spełnia rolę komunikacyjną i reprezentacyjną. Całościowy system CI komunikuje pracownikom, klientom, dostawcom, konkurentom, inwestorom, lokalnej społeczności oraz całemu otoczeniu biznesowemu jak wygląda firma i jakimi wartościami się kieruje. Ta komunikacja odbywa się za pomocą rozmów handlowych, wywiadów, atmosfery w zespole, objętej strategii rynkowej, materiałach marketingowych oraz we wszystkich kanałach komunikacji online takich jak strona internetowa, media społecznościowe, newslettery etc. Ten cały proces ma za zadanie odróżnić firmę od jej konkurentów i zbudować pozytywny wizerunek marki oraz pokazać biznesową filozofię jaką kieruje się dane przedsiębiorstwo. Aby uzyskać taki efekt koniecznym jest zrozumienie istoty terminu corporate identity a następnie odpowiednie zaprojektowanie procesu i przeprowadzenie przez niego organizacji. Efektem dobrze wdrożonych działań CI będzie zwiększona rozpoznawalność marki i zwiększenie chęci do wybierania jej przez konsumentów.

Polecany wpis: Branding – narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej

Czym różni się system Corporate Identity od Visual Identity?

Corporate Identity to całościowy system, w które skład wchodzą wymienione wyżej elementy. Jednym z nich jest identyfikacja wizualna. Jednak jest ona tylko narzędziem, które służy do komunikowania w sposób niewerbalny oraz wraz z księgą identyfikacji wizualnej porządkuje sposób korzystania ze znaków graficznych, które składają się na branding firmy.

Mam nadzieję, że udało mi się, w tym krótkim wpisie wykazać różnice między systemem Coprate Identity a narzędziem poprzez który jest on realizowany, czyli visual identity ( identyfikacja wizualna). Jest ono jedynie elementem całościowego systemu.
Trwa ładowanie komentarzy...