5 cech, które powinna posiadać dobra nazwa dla firmy lub nazwa produktu

Bardzo często przygotowanie dobrej nazwy jest trudniejsze, niż wymyślenie produktu lub usługi, która za nią się kryje. Na rynku można spotkać podobne do siebie nazwy firm, nazwy produktów, nazwy marek i nazwy usług. Ogólna dostępność wiedzy o rozwijaniu biznesu powoduje, że coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, lub przedsiębiorstwa w formie spółki. Tworzenie nazwy firmy czy produktów przybiera czasem negatywny obrót. Dopasowywanie nazwy produktu czy usługi do branży lub oferowanego asortymentu powoduje, że powstaje wiele podobnych do siebie nazw. W takim otoczeniu bardzo trudno jest utrzymać klienta i zbudować z nim trwałą relację. Tutaj z pomocą przychodzi usługa jaką jest naming. Naming to proces tworzenia unikalnych nazw, które nie tylko wspierają proces budowy marki, ale też są nazwami bezpiecznymi z punktu wizerunkowego i prawnego. Nazwa prosta i łatwa do zapisania.


Jeśli chcesz, aby nazwa Twojej firmy była rozpoznawalna musi być ona prosta, łatwa do zapamiętania i zapisania. Powinna być dopasowana nie tylko do branży, ale przede wszystkim do osób które stanowią Twoją grupę docelową. Jeśli planujesz prowadzić swoją działalność na terenie polski warto, aby nazwa była w języku polskim. Stosowanie nazw obcojęzycznych jest bardzo ryzykowne, ze względu na możliwość zniekształcenia jej formy. Analogicznie tworzenie marki zagranicznej zawierającej polskie znaki (fonemy z języka polskiego) spowoduje trudności lub uniemożliwi prawidłowe odczytanie nazwy.
Nazwa estetyczna – pozytywna.



To jak kojarzy się nazwa firmy wpływa znacząco na wizerunek marki. Aby mieć pewność, że nasza nazwa nie ma negatywnego wydźwięku albo skojarzenia należy przeprowadzić badania językowe i określić, czy w języku obcym lub mowie potocznej nie istnieje podobne słowo o negatywnym zabarwieniu. Analogicznie do procesu tworzenia nazwy prostej – badania należy przeprowadzić głównie wśród grupy docelowej. Przykładem takiej nazwy może być np. „as” który w języku angielskim będzie brzmiał jako „us” (my, nas) lub „ass” (tyłek, osioł). Oczywiście, dla większości z nas takie skojarzenie będzie zabawne, ale część z odbiorców może odebrać je negatywnie. Niezależnie od sytuacji będzie to negatywnie wpływało na odbiór marki.

Nazwa unikalna
W niemal każdej branży istnieją części wspólne nazw, które sprawiają, że marka ginie w gąszczu podobnych do siebie. Oczywiście, w przypadku branży prawniczej wyrażenie „kancelaria radców prawnych” jest wymagane przez polskie prawo. W jej przypadku unikalność nazwy zwiększają nazwiska osób prowadzących kancelarię prawną. Nazwa dla kancelarii prawniczej nie musi jednak zawierać słów takich jak lex etc. Branża medyczna również została dotknięta przez słowa med-, przychodnia, gabinet. Dobra nazwa produktu lub firmy nie może opierać się na podobieństwach. To co dziś wydaje się być atrakcyjne może okazać się wręcz banalne. Jeden z moich klientów z branży medycyny estetycznej posiadał nazwę, której nie mógł wypozycjonować. Po wykonaniu audytu nazwy okazało się, że jeden z wiodących producentów nazwał w ten sam sposób linię podpasek. Zmiana nazwy firmy oraz zmiana identyfikacji wizualnej pomogły dotrzeć do grupy docelowej.

Nazwa bezpieczna
Jeśli poważnie myślimy o budowaniu naszej marki jej nazwa powinna być przede wszystkim bezpieczna. Oznacza to, że nie powinna ona naruszać prawa, dobrych obyczajów a w szczególności nie powinna zostać wcześniej zastrzeżona jako znak towarowy. Rozwijanie firmy oraz inwestowanie w marketing produktów bez szansy na ich ochronę prawną jest dużym ryzykiem. Prędzej czy później osoba lub firma do której należy prawo do nazwy dowie się o tym, że naruszamy jej prawo do znaku towarowego. Taka sytuacja może doprowadzić do postawienia zarzutu nieuczciwej konkurencji i stanowić podstawę do roszczenia odszkodowania. Istnieją również takie nazwy, które ze względu na ich budowę mogą być trudne do objęcia ochroną. Taka nazwa niezależnie od tego jak będzie rozpoznawalna i genialna będzie bezwartościowa. Brak możliwości chronienia jej przez prawo na pewno zachęci do jej naśladowania.

Nazwa dopasowana do strategii
Taka nazwa, która wpisuje się w strategię firmy jest uważana za nazwę najbardziej wartościową. Za jej pośrednictwem nie tylko można zjednać grupę docelową ale też przekazać unikalne wartości oferowane przez markę. Dobrym przykładem takiej marki jest Nike ID. Odpowiada ona na ważną potrzebę grupy docelowej – chęć współtworzenia i personalizowania unikalnego produktu dla siebie we współpracy ze znaną marką. O taką propozycję wartości oparty jest również sukcesu firmy IKEA ponieważ poprzez możliwość uczestniczenia w procesie tworzenia produktu uważamy, że jest on wart więcej. Stworzenie nazwy, która wywołuje pozytywne skojarzenia to jeden z ważniejszych elementów pracy jaki ma do wykonania agencja namingowa.

Tworzenie nazwy to proces nie tyle trudny co czasochłonny i wymagający interdyscyplinarnych kompetencji. Dobra nazwa jest nawet ważniejsza niż sam logotyp, który jest łatwiej zmienić niż nazwę. To jak łatwo nasza marka będzie zapadać w świadomości konsumentów wpływa na szanse odniesienia sukcesu.
Trwa ładowanie komentarzy...