O autorze
Bartosz Mańkowski. Przedsiębiorca i manager z kilkuletnim stażem w biznesie internetowym. Zawodowo zajmuje się promocją i budowaniem obecności małych i średnich przedsiębiorstw w internecie. Na co dzień doradza również kilku większym firmom w zakresie optymalizacji modelu biznesowego. Pasjonat growth hackingu i marketingu predykcyjnego. Na co dzień rozwija swoją firmę pod marką SENSIMEDIA i prowadzi bloga pod adresem www.bartoszmankowski.com. Prywatnie jest pasjonatem sportów motorowych i miłośnikiem książek. Marzy o zdalnym zarządzaniu firmą i życiu w podróży.

6 praktycznych wskazówek, jak zbudować obecność firmy w internecie

Być czy nie być. To jedno z ważniejszych pytań w dziejach ludzkości. Wielokrotnie pozwalało odpowiedzieć człowiekowi na jego wewnętrzne dylematy i przetestować jego siłę w trudnych momentach. Jest to również pytanie, na które powinna odpowiedzieć sobie każda firma chcąca rozpocząć swoją kampanię w internecie. Reklama w internecie działa jak przysłowiowy kij o dwóch końcach. Z jednej strony stawia przed każdą firmą ogromną szansę na pozyskiwanie większej ilości klientów, zwiększenia rozpoznawalności marki… a z drugiej stanowi dla niej ryzyko. Najmniejszym z tych ryzyk jest nieprzemyślane rozdysponowanie budżetu marketingowego.

Jedną z ważniejszych misji, jakie stoją przed moją firmą oraz motywują mnie każdego dnia do wstania z łóżka jest pomoc firmom w prowadzeniu ich nowoczesnej bitwy, jaką jest kampania marketingowa w internecie. Z wielu badań oraz moich doświadczeń wynika, że ponad 90% firm w Polsce nie posiada własnej strony internetowej. 90% stron, które istnieją w polskim internecie jest aktualizowana rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Ponad 80% firm, z którymi odbyłem spotkania handlowe nie wiedziało, czym jest pozycjonowanie. Nie korzystało również z żadnego narzędzia analitycznego jak np. Google Analytics, czy dla osób lubiących czytelne wykresy np. Fokus Smarter Analytics stworzony przez naszych Przyjaciół z Warszawy. No dobrze… Ale w jaki sposób rozpocząć pozyskiwanie ruchu, który będziemy analizować? Potrzebnych jest kilka zasobów, które możesz przygotować we własnym zakresie lub we współpracy z naszym zespołem.



1. Jak przygotować tanią i profesjonalną stronę internetową?
Większość obecnie przygotowywanych stron internetowych oparta jest o gotowe moduły w oparciu o platformę WordPress. To świetna platforma udoskonalana od wielu lat. Na samym początku doceniona przez blogerów na całym świecie, dzisiaj stała się nowym standardem. Po zapoznaniu się z kilkoma poradnikami możesz przygotować taką stronę we własnym zakresie w kilka wieczorów. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w sieci. Podstawowymi zasobami, jakich potrzeba, aby przygotować stronę są: logotyp, grafika szablonu, lista kategorii, domena i serwer. Polecam Ci takie rozwiązanie, jeśli naprawdę nie masz budżetu na wykonanie strony, ale wiesz, że obecność w sieci jest dla Ciebie wskazana. Na platformie WordPress dostępnych jest wiele darmowych szablonów, z których możesz skorzystać w trakcie przygotowywania strony. Szczęśliwie utworzenie profesjonalnej strony internetowej nie musi pociągać za sobą wielkich wydatków.

Jeśli zdecydujesz się wykonać internetową wizytówkę skorzystaj z profesjonalnej firmy, która zajmuje się tworzeniem stron internetowych. Z własnego doświadczenia wiem, że przygotowanie strony przez znajomego, lub wynajętego w tym celu studenta informatyki przysporzy Ci zbędnych wydatków, gdy zechcesz podejść do sprawy profesjonalnie. Potrzebne będą poprawki, które przeciągną proces tworzenia Twojego internetowego imperium i opóźnią Twoje zyski. Jedyne, o czym powinieneś bezwzględnie pamiętać przygotowując stronę, to aby do momentu, w którym nie będzie ukończona, zabronić robotom wyszukiwarek jej odwiedzania. Możesz to zrobić poprzez plik robots.txt lub za pomocą wspomnianej później wtyczki „all in one seo pack”. Wystarczy, że klikniesz w jej ustawieniach funkcję „no index”. Gdybyś potrzebował pomocy napisz do mnie, chętnie Ci pomogę.

2. Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
Najprostszym sposobem na dobranie słów kluczowych jest przeanalizowanie wszystkich słów związanych z prowadzoną przez nas działalnością. Jeśli moja firma zajmuje się tworzeniem stron internetowych i reklamą w internecie, to powinienem przeanalizować wszelkie możliwe frazy związane z tym zagadnieniem. W wyborze najbardziej wartościowych słów, które dają największy potencjał wyszukań i wizyt na naszej internetowej wizytówce pomoże Ci darmowe narzędzie udostępnione przez Google – Keywords Planner. Za pomocą tego narzędzia możesz przeanalizować wybrane przez Ciebie słowa kluczowe. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z pozycjonowaniem to warto, abyś na początek wybrał niszową frazę, na którą łatwo będzie Ci się przebić na górne pozycje wyszukiwań. Dzięki temu zyskasz motywację do dalszego poznawania sztuki pozycjonowania lub zdecydujesz się przekazać to wymagające wielu zabiegów zadanie specjalistom od pozycjonowania.

3. Jak napisać treści na stronę internetową?
Ten punkt celowo ustawiłem niżej w hierarchii niż wybór słów kluczowych SEO. W swojej codziennej pracy cenię sobie efektywność i dlatego, zanim zabiorę się do jakiegoś zadania, starannie je planuję. Napisanie tekstów o firmie przed doborem odpowiednich słów, na które będziesz pozycjonował swoją stronę, wymagałoby optymalizacji treści pod kątem wyników wyszukiwań. Teraz, kiedy już znasz wartościowe słowa kluczowe dla swojej branży, możesz rozpocząć pisanie treści. Postaraj się zawrzeć każde ze słów kluczowych przynajmniej raz na całej stronie. Przestrzegam Cię jednak przed ich nadużywaniem, bo może doprowadzić to do sytuacji, w której Twoja treść będzie atrakcyjna wyłącznie dla robotów wyszukiwarek, a Twoi potencjalni klienci będą rezygnowali z odwiedzania Twojej strony. Jak zapewne widzisz, przygotowanie czytelnej wizytówki w internecie nie jest zadaniem, które można potraktować jako coś błahego. Napisanie dobrej jakości treści nie wymaga dużych nakładów finansowych, dlatego rozważ zlecenie tego zadania specjalistom od reklamy w internecie.

4. Jak zoptymalizować stronę pod wyniki wyszukiwania?
Najprostszym, ale tylko w teorii, sposobem na optymalizację strony internetowej jest wejście do głowy klienta, poznanie jego sposobu myślenia, przeanalizowanie jego kreatywności i przetłumaczenie tego na proste, czasem kilkuwyrazowe frazy. Te frazy, które w większości będą takie same jak słowa kluczowe wybrane do pozycjonowania strony, powinny zostać umieszczone w tzw. „metatagach” Twojej strony internetowej. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z platformy WordPress polecam Ci zainstalowanie wtyczki o nazwie „All in One Seo Pack”. Wzbogacenie silnika Twojej strony o ten dodatek umożliwi Ci dodawanie metatagów, tytułów oraz opisów SEO bez konieczności zagłębiania się w kod strony.

Zachowaj jednak ostrożność przy wpisywaniu fraz, ponieważ jeśli nie będą one zgodne z treścią Twojej strony, roboty mogą ją omijać. Optymalizowanie i pozycjonowanie strony internetowej to zadanie, w którym „mniej znaczy więcej”. Cokolwiek mówią sprzedażowe oferty wielu agencji – proces pozycjonowania to proces długotrwały i nieustanny. Jeśli liczysz na wysokie wyniki w krótkim czasie, może się to skończyć wpisaniem Twojej domeny na czarną listę. Tak samo zadowolenie z osiągnięcia wysokich pozycji i rezygnacja ze współpracy ze specjalistą od pozycjonowania może okazać się jak euforia po zjedzeniu słodkiego ciastka, po którym pojawią się wyrzuty sumienia. Utrata ciężko zdobytej pozycji następuje momentalnie, dlatego jeśli rozważasz pozycjonowanie swojej strony nastaw się na to, że jest to systematyczny wydatek, który będziesz musiał dopisać do kosztów stałych firmy.

5. Jak rozpocząć indeksowanie strony?
W momencie, gdy Twoja profesjonalnie przygotowana strona internetowa jest gotowa, czas rozpocząć jej indeksowanie. Aby tego dokonać, koniecznym jest usunięcie z pliku robot.txt komendy zakazującej robotom wyszukiwarek odwiedzania zawartości strony. Jeśli zdecydowałeś się zablokować indeksowanie strony poprzez użycie wtyczki „all in one seo pack” wystarczy, że odznaczysz opcję „no index”.

Po umożliwieniu robotom wyszukiwarek indeksowania Twojej strony warto ją dodać do narzędzia Webmaster Tools, które również zostało darmowo udostępnione przez firmę Google. Po pozytywnym zweryfikowaniu strony ostatnią rzeczą, jaką musisz zrobić, jest wygenerowanie „site mapy” strony i przetestowanie jej poprzez Google Webmaster Tools. Jeśli wynik testu będzie pozytywny, wgraj mapę swojej strony do tego narzędzia i obserwuj wyniki indeksowania. Czas, w jakim roboty zaczną sprawdzać Twoją stronę może być różny, ale możesz być pewien, że ją odwiedzą i przypiszą do niej odpowiednie wyniki wyszukiwań.

6. Jak prowadzić dalsze działania na stronie?
W zależności od sposobu jaki wybrałeś, działania na Twojej stronie będą się od siebie różnić. Jeśli zdecydowałeś, że zajmiesz się prowadzeniem swojej strony to warto, abyś pamiętał o sprawdzaniu wyników wyszukiwań, na jakie przeglądarka wyświetliła Twoją stronę minimalnie raz w miesiącu. Pozyskaną w ten sposób wiedzę możesz przekuć na swój sukces, dokonując optymalizacji strony internetowej pod kątem wybranych wyników wyszukiwań. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z freelancerem lub specjalistą od pozycjonowania, warto abyś raz w miesiącu zapytał o to, jakie prace zostały wykonane na Twojej stronie w ostatnim czasie. Wierzę w to, że większość firm w stały sposób monitoruje stan Twojej witryny i w razie potrzeb dokonuje jej optymalizacji.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyś interesował się wynikami tych prac w takim samym stopniu, jak wynikami sprzedaży Twoich usług lub produktów. Pamiętaj, że im wyższe wyniki wyszukiwania uzyskasz na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, tym większy ruch pozyskasz na swoją stronę. Im większy jest ruch na Twojej stronie, tym większa jest świadomość Twojej firmy i tym większa jest Twoja sprzedaż. Jakie są efekty większej sprzedaży? Tego chyba nie muszę Tobie przypominać, bo wiesz o tym doskonale. Życzę Ci efektów i w razie pytań zapraszam do kontaktu lub zadawania pytań w komentarzach.
Trwa ładowanie komentarzy...